Stmívání.eu ~ Twilight Fan Home - Recenze » Malé ženy

Malé ženy Bezstarostné dievčatá sa za krátky čas menia na skutočné malé ženy schopné čeliť aj ťažkým výzvam s odvahou a odhodlaním. Romantická Meg, neskrotná Jo, krehká Beth a rozmaznaná Amy sú hrdinkami z mäsa a kostí, ktoré by mali inšpirovať každú z nás.

Z dnešného uhla pohľadu je tento román historický. Tento druh literatúry mám veľmi rada a na knihu Malé Ženy som sa veľmi tešila.

Príbeh sa odohráva v časoch americkej občianskej vojny v rokoch 1861 – 1865, do ktorej narukoval aj otec rodiny Marchovcov. Jeho manželka a dcéry prežívajú neľahké obdobie sprevádzané chudobou, chorobami a mnohými inými problémami. Bezstarostné dievčatá sa za krátky čas menia na skutočné malé ženy schopné čeliť aj ťažkým výzvam s odvahou a odhodlaním. Romantická Meg, neskrotná Jo, krehká Beth a rozmaznaná Amy sú hrdinkami z mäsa a kostí, ktoré by mali inšpirovať každú z nás. Nebudem klamať ak poviem, že žena sa nájde minimálne v jedno z týchto štyroch ponúknutých archetypov osobností.

Tieto dievčatá vedia, že život ich nie je ľahký a musia sa popasovať so všetkým, čo prináša, ale zároveň ho prežívajú s istou dávkou humoru a nadnesenosťou.

„Nesieme svoje bremená, pred nami leží cesta, po ktorej kráčame a túžba po dobre a šťastí nás privádza cez množstvo problémov a omylov k pokoju, ktorý je skutočným Nebeským mestom.“ (Str. 18)

Zatiaľ čo ich otec velí vojakom v Občianskej vojne, dievčatá si sľúbia, že ponesú svoje bremená a budú sa snažiť byť dobrými ľuďmi.

„Nikdy nie je neskoro, aby človek začal zušľachťovať svoju vôľu, usilovnosť a nezávislosť.“ (Str. 49)

Okrem jedného spoločného príbehu, ktorý sestry prežívajú spolu, má každá so sestier svoje vlastné starosti a problémy:

Meg túži po láske a prepychu, ale čoskoro zistí, že tieto dve možnosti vždy nejdú v ruka v ruke. Zamiluje sa do nej pán Brook, ktorý je učiteľom chlapca od susedov Lourieho. Láska zvíťazí nad luxusom, ale túžba po prepychu zostáva i po svadbe. Meg prináša rady do života pre každú mladú manželku a matku, z ktorých sa dá poučiť ako si udržať šťastné manželstvo.

Tichá Beth nikdy po ničom netúžila. Vždy tak nejak podvedome cítila, že ju má Boh nesmierne rád a vyžaduje si jej prítomnosť pri sebe. Pomáha v domácnosti ako tichá myška a je ponaučením pre nás všetkých, že krása ženy nespočíva vo vzhľade, ale obetavosti a skromnosti. Je vzorom, že pravá krása nechce byť na obdiv.

Amy je nádherná, mladá dáma, ktorej elegancia jej priniesla obrovské šťastie, pretože sa jej teta rozhodla zobrať ju so sebou na cesty po Európe, aby rozvíjala svoju vášeň a talent maľovať.

Dielo Malé ženy je polo autobiografické dielo spisovateľky  Louisi May Acolttovej, ktorá svoju osobnosť vložila do postavy Jo Marchovej, vášnivej spisovateľky, ktorá sa so svojimi sestrami (Meg, Beth a Amy) dostáva do závažných situácii mladej dospievajúcej ženy. Jo je alter ego Lousi, ale ja sama som sa v tejto postave našla viac ako som očakávala. Milujem písanie a už len tento drobný detail ma priviedol k tomu, aby som mala Josephine radšej ako ostatné postavy. V priebehu čítania knihy som sa však stotožnila s jej mnohými názormi a snami. Dokonca ma veľmi potešilo, keď som sa dozvedela, že sa Jo a samotná autorka narodila v novembri, pretože i ja sama som „novembrová“. Okrem toho je Jo slobodná duša, ktorá verí v silu vlastných schopností a verí, že jedného dňa napíše knihu. Tento sen si plní po čiastkach. Zo začiatku prezentuje svoje divadelné hry pre ďalšie dievčatá alebo vytvára Pickwickov vestník v spolu, ktorý si sestry vymysleli.

„Pred stolom stáli v rade tri stoličky, na ňom lampa, štyri biele šatky s rôznofarebnými imiciálmi P. K. a týždenník s názvom Pickwickov vestník, do ktorého všetky prispievali a ktorého hlavou redaktorkou bola Jo, milovníčka pera a atramentu.“ (Str. 126)

Lenže jej (našťastie) tento typ publikovania nestačí a púšťa sa do väčších „projektov“. Robí to hlavne preto, aby svojej obľúbenkyni Beth mohla dopriať všetko, čo si zaslúži. Istý profesor jej však vezme vietor z plachiet a ona pochopí, že svoj talent zapredala zisku. Celý jej doterajší život rozvoja na profesionálnu spisovateľku sa obráni a Jo si uvedomí, čo je pri písaní naozaj dôležité.

Ak ste teda matka v domácnosti, vášnivá umelkyňa alebo slobodná duša, vedzte, že sa v tejto knihe nájdete a objavíte v nej isté čaro. „Z času na čas sa aj v tomto všednom svete dejú veci ako v rozprávke a sú veľkým povzbudením.“ (Str. 270)