Stmívání.eu ~ Twilight Fan Home - Knihy » FAQ - odpovědi na časté dotazy


FAQ - odpovědi na časté dotazyFAQ - Frequently Asked Questions, v překladu často kladené dotazy

Máte adresu, kde vám mohou fanoušci psát?

Ano, mohu obdržet dopisy na:

Stephenie Meyer

Time Warner Book Group

1271 Avenue of the Americas

New York, NY 10020

 

Proč jste vybrala název Stmívání?

Stmívání nebylo snadné pojmenovat. Když jsem začala rozesílat ukázky, pojmenovala jsem to Forks, pro nedostatek lepších nápadů. První věc, kterou mi má manažerka řekla, bylo, že se název musí změnit. Pohrávaly jsme si se spoustou rozmanitých názvů a nic nevystihovalo atmosféru. Řešily jsme to přes e-maily asi týden. Slovo stmívání byla na seznamu „slov s atmosférou", které jsem jí poslala. Ačkoli tahle slova znamenala, že budou požitá v kombinaci s něčím jiným, slovo nás zaujalo obě. Rozhodly jsme se to vyzkoušet, po nějaké době projednávání začalo účinkovat na nás obě. Není to absolutně perfektní; abych řekla pravdu. Nemyslím si, že existuje dokonalý název pro tuhle knihu (nebo pokud tu je, nikdy jsem ho neslyšela). Když jsem se podívala na názvy v ostatních zemích, stálo tam: Německo: Bis zum Morgengrauen - to znamená: „až do svítání" nebo „kousnutí" (když přidáte písmeno s a vytvoříte slovo Biss = kousnutí); Finsko: „pokušení", Francie: „okouzlení" a Japonsko (které Stmívání rozdělilo do tří oddělených knih): „Kluk, kterého miluji je upír", „Krev chutná žalem", a „Upíří rodina v temnotě."

 

Co znamená to Jablko?

Jablko na obalu (na americkém obalu) Stmívání symbolizuje „zakázané ovoce.“ Použila jsem to z posvátné knihy Genesis, protože miluji tu frázi „ovoce poznání dobra a zla“.  Není tohle přesně to, v čem se Bella ocitla? Dočasné poznání toho, co je dobro a toho, co je zlo. Hezká věc na jablku je ta, že má hodně symbolických kořenů. Máte jablko ve Sněhurce, jedno kousnutí a jste navždy zamrznete ve stavu ne-úplné-smrti... Když máte Parida a zlaté jablko v řecké mytologii - podívejte se, jak moc problémů tím začalo. Jablka jsou naprosto univerzální ovoce. Konečně já miluji tu krásnou jednoduchost toho obrázku. Říká mi to: volba.

 

Jsem zmatená tou předmluvou; kdo je lovec?

Občas jsou mi události v příběhu tak jasné, že je nezpřesním nebo nevysvětlím dostatečně. Obvykle editorka tyhle ty věcí vychytá.

Nicméně, pokud je to zrovna tak jasné pro ni, potom nejasnosti unikají. Někteří lidé pochopí předmluvu a někteří ne. Takže, aby to bylo naprosto jasné: James je „lovec.“ Myslím si, že tenhle výraz způsobil nějaké nejasnosti, protože později je „stopař.“ Ale on loví Bellu, takže v tom momentu to je tak, jak na něj myslí. Ten moment se odehrál v baletním studiu skoro na konci. Předmluva zaznamenává sekundu Bellininých myšlenek, když se k ní ze zadu místnosti přibližuje James. Takže tady je místo kam pasuje předmluva

 

Pomalu jsem se otočila. On stál velmi klidně u zadního východu, byl tak klidný, že jsem si ho zpočátku ani nevšimla. V ruce měl dálkové ovládání. Zírali jsme na sebe dlouho chvíli a on se pak usmál.

Nikdy jsem moc nepřemýšlela nad tím, jak umřu - ačkoliv během posledních pár měsíců bych k tomu měla dostatečně důvodů - ale i kdybych o tom přemýšlela, takhle bych si to nikdy nepředstavovala.

Zírala jsem bez dechu přes dlouhou místnost do tmavých očí lovce, který mi můj pohled přívětivě opětoval.

Bylo přece dobré zemřít, vyměnit svůj život za život člověka, kterého mám ráda. Dokonce šlechetné. To by mělo stát za uvážení.

Věděla jsem, že kdybych nikdy nepřijela do Forks, nemusela jsem teď čelit smrti. Ale i když jsem byla tak vyděšená, přesto jsem toho rozhodnutí nedokázala litovat. Když vám život nabízí sen naprosto za hranicemi vašich největších očekávání, není rozumné truchlit, když nadejde jeho konec.

Lovec se přátelsky usmál a pomalým krokem se přiblížil, aby mě zabil.

Šel ke mně, docela blízko a pak kolem mě přešel a položil dálkové ovládání vedle videa. Opatrně jsem se otočila, abych na něj viděla.

 

Mohla jsem sem znovu dát tu předmluvu, ale, jak jsem říkala, pro mě to bylo tak jasné, že jsem si neuvědomila tu potřebu. Moje omluva k tomuto je také zmatená!

 

Je Stmívání autobiografické?

Ne. Stmívání je výtvorem beletrie.

 

Proč se upíři třpytí?

Oni se třpytí, protože se přeměnili do substance, která je poněkud jako diamant. Jejich těla ztvrdla, zamrzla do živoucího kamene. Každá malá buňka v jejich kůži se stala samostatnou vybroušenou ploškou diamantu, která odráží světlo. Tyhle vybroušené plošky mají hranoly takové kvality, že házejí duhu, když oni jiskří.

 

Proč Bella dostala elektrický šok nebo cokoliv takového od Edwarda, když byli na biologii?

Chemie. Tělesná přitažlivost. To cuknutí míváte, když se letmo dotknete prsty nejvíc sexy kluka, kterého jste kdy viděla… povzdech… Edwarda… Ha, ha.

 

Co se stalo s plátkem pizzy, tehdy když Bella vyzvala Edwarda, aby jej snědl?  Uvázne v jeho ústrojí po zbytek věčnosti? Upíři nechodí, umm, na záchod. Bude Edwardovi pizza plout v žaludku po zbytek jeho života?

Ano. On ji musel později vykašlat, aby se toho zbavil. Ne zrovna ta nejpříjemnější věc, to je ten důvod, proč upíři jedí jídlo, pouze když naprosto musí, aby splynuli s davem.

 

Vzhledem k tomu že upíří smysly jsou intenzivnější, cítí bolest silněji než lidé? Stejně tak, byl by sex pro upíry lepší než pro lidi?

Ano. Jejich smysly jsou velmi intenzivní. Ačkoli je těžké ublížit jim, bolest by byla silnější. Potěšení by bylo rovněž intenzivnější.

 

Je tu něco, v čem není Edward perfektní?

On se opravdu usilovně snaží, aby vždy udělal správnou věc. Ale dělá chyby a bez ohledu na to, jaké byly vaše úmysly, když uděláte chyby, budete žít život s jejich následky. Tohle všechno teď zní jako šílené bláboly, ale porozumíte tomu po Novém měsíci a Zatmění.

 

Jak Bella vypadá?

Vynechala jsem detailní popis Belly v knize tak, aby čtenáři mohli snadněji zaujmout její místo. Avšak mnoho lidí mi pokládá tuto otázku. Rozhodla jsem se říct vám, jak ona vypadá pro mě. Ale chci zdůraznit, Bellin vzhled je otevřenou interpretací.

V mojí mysli má Bella velmi světlou pleť, dlouhé, rovné, tmavě hnědé vlasy a čokoládově hnědé oči. Její obličej má srdcovitý tvar, široké čelo, velké, hluboko posazené oči, vystouplé lícní kosti, tenký nos a úzkou čelist se špičatou bradou. Její rty jsou poněkud neúměrně velké, trochu příliš plné k její bradě. Její hnědé obočí je tmavší než její vlasy a rovnější, ne klenutá. Je štíhlá, ale vůbec ne svalnatá, váží okolo 52 kilogramů. Má krátké a široké nehty na rukou, protože má nervní zlozvyk kousat si je.

 

Proč se všem chlapcům ve Forks Bella líbila, když údajně vypadá obyčejně? Je hezká nebo ne?

Několik částí z Belliných zkušeností jsou vymodelované ze skutečného života (mého života, abych byla přesná), aby základ fantasy stránky příběhu vycházel z důvěryhodné reality. Paradoxně spousta detailu, které jsou jediné stoprocentní realitou, jsou těmi, které jsou nejvíc pokládané v otázkách. V tomto konkrétním případě jsem Bellino stěhování do Forks vymodelovala ze svého skutečného života - mého stěhování ze střední školy na univerzitu. Zmínila jsem ve své biografii, že jsem chodila na střední školu v Scottsdale, v Arizoně, která je arizonskou verzí Beverly Hills. Na střední škole jsem byla šedá myš. Čekanka. Měla jsem spoustu úžasných kamarádek, ale nebyla jsem moc vyhledávána chromozomy Y, jestli víte, co tím myslím. Potom jsem šla na univerzitu do Provo v Utahu. Dovolte mi říct, že se moje akcie vyšplhaly. Vidíte, krása je subjektivnější, než sis možná myslíte. Ve Scottsdale obklopeném barbínami, jsem měla hodnotu čísla pět. V Provo obklopeném normálními lidmi, jsem byla víc jako osmička. Každý týden jsem měla rande se spoustou opravdu pohledných a inteligentních chlapců (některá jejich jména skončila v knihách). Nejdřív jsem byla naprosto zmatená, protože jsem věděla, že se na ohledně mě nic nezměnilo. (Poznámka stranou: nenechte nikdy nikoho, aby vám říkal, že střední škola je údajně zábavná. Střední škola je snesitelná.  Univerzita je zábavná.)

Zpátky k Belle. Tady je krátký výňatek ze studie postav v povahovém vývoji, kterou jsem udělala nedávno (napsala jsem první kapitolu Stmívání z Edwardova pohledu; dopadlo to opravdu dobře a nakonec, „Edwardova verze“ bude buď vzadu té brožované knihy, nebo bude umístěna na moje stránky), která odhaluje Bellin první den ve škole v Edwardově pohledu z perspektivy čtení myšlenek. To vysvětluje vzrušení nad jejím příchodem: „Dnes se všichni kolem zabývali triviálním dramatem, a to novým přírůstkem do malého počtu studentů. Chvilku mi zabralo, než jsem se jimi přehrabal. Spatřil jsem nový obličej, který se opakoval v myšlence za myšlenkou, z každého úhlu. Jen normální lidská holka. Vzrušení nad jejím příchodem bylo nudně předvídatelné – stejně jako když probudíte zvědavost dítěte lesklým předmětem. Polovina natěšených kluků si už představovala sama sebe, jak s ní chodí a to jenom kvůli tomu, že pro ně byla něčím novým na pohled.“

 

Které cédéčko Bella poslouchala v 7. kapitole?

Vypustila jsem tu informaci, protože jsem si nebyla jistá, jak dlouho bude trvat, než bude Stmívání publikováno. Pokud by to zabralo deset let, byla by ta skupina stále cool, nebo by byla trapná? Naštěstí pro mě to netrvalo tak dlouho a ta skupina je stále dosti cool (přinejmenším v mých očích). Bella poslouchala Linkin Park. Stejně jako já v tomto okamžiku.

 

Co se stalo z Laureninými vlasy?

Ha, ha. Já se bavila, když jsem si to představila – pouze jsem si přála, aby to nějak do knihy pasovalo. Lauren padla za oběť „modelkám objeveným v podfucích v nákupních střediscích“. Údajný modelingový agent kontaktoval Lauren v nákupním středisku ve Victorii, B. C., a řekl jí, že je přirozenou modelkou. Lauren to spolkla. Ten agent jí tvrdil, že pokud by udělala něco razantního se svými vlasy a pořídila několik vysoce kvalitních záběrů hlavy, její budoucnost bude zajištěná. Lauren následovala instrukce - vyklopila patnáct táců na snímky pořízené agentovým partnerem – a čekala na začátek její kariéry. Ona stále čeká…

 

Bude mít Stmívání pokračování?

Ano, bude mít pokračování. Další díly v Twilight sérii jsou Novoluní, Zatmění, Zlomové svítání. (v ČR: Nový měsíc, Zatmění, Rozbřesk).

Pro spoustu lidí, kteří se mě ptají na pokračování:

Pokračování bude, pracovní název je „Nový měsíc“. Dokončila jsem ho v červnu roku 2004, ale teď je právě v procesu editování a to pravděpodobně zabere další čtyři až šest měsíců (upřímně řečeno já raději napíši 500 stránek, z knihy je totiž vystříháno 50 stránek! Editování není můj oblíbený úkol). My se také chystáme pracovat na vazbě a všech ostatních příjemných detailů přebalu.

Nový měsíc začíná tři týdny po Bellině nástupu do maturantského ročníku, na její osmnácté narozeniny (které jsou pro zvídavé 13. září (samozřejmě Bella má hodně z pátku třináctého ve svém příběhu narozenin!))

Při troše štěstí a hodně tvrdé (mučivé, bolestné, náročné) práce bude editování dokončeno, Nový měsíc bude, doufejme, zveřejněn v říjnu 2006.

Bude také třetí kniha v této sérii, která byla dokončena v únoru 2006. Předběžně se jmenuje Zatmění a bude v ní velmi krátká přestávka mezi koncem Nového měsíce a začátkem knihy třetí (nebude žádná letní přestávka).


Je tu nějaký způsob, jak uspíšit vydání dalšího dílu?

Bohužel ne. Tohle není v mé moci. Nový měsíc vyjde v říjnu roku 2006 a Zatmění vyjde v říjnu roku 2007. Bez ohledu na to, jak rychle pracuji, takhle to prostě bude. Nakladatelství chce nechat knihy vyjít s ročním odstupem.

 

Čeho se týká název Novoluní (V ČR: Nový měsíc)? Je to narážka na vlkodlaky?

Ani nápad. Termín „novoluní“ se vztahuje na astronomický jev stínu země naprosto zakrývající měsíc; lunární zatmění (zatmění měsíce). Tohle je nejtemnější typ noci. Novoluní (Nový měsíc) je nejtemnější období Bellina života.

 

Byl Edward nějak psychicky připojený k Belle v celé záležitosti ohledně slyšení Edwarda?

Ne. To se jen Bellino podvědomí hlásilo ke slovu. Nejsem překvapená, že si lidé ze začátku mysleli, že je to Edward. Ale překvapilo mě, že si to mysleli i po scéně Laurentem. Pokud by měl Edward nějaké tušení o tom, že se Victoria vrátila pro Bellu, bez ohledu na to, jak daleko by na této planetě byl, byl by zpátky ve Forks do dvaceti čtyř hodin.

 

Co Edward po hlasování rozbil v obývacím pokoji?

Edward rozštípnul na poloviny šedesáti palcovou plazmovou televizi, kterou si Cullenovi nechali poslat z Koreje, protože ještě nebyla ve státech k mání. Emmett byl poněkud rozmrzelý.

 

Proč Edward vždy líbá její krk víc než její rty?

To je poněkud bezpečnější (její reakci ji vystavují nebezpečí). Rovněž protože je prostě tak SMYSLNÝ!

 

Má Esmé oblíbeného syna nebo dceru? A co Carlisle?

Esmé a Carlisle milují všechny svoje „děti“ různým způsobem, ale oni oba mají slabost pro Edwarda, protože on byl první, a on je taková hluboce dobrá osoba. Ostatní jsou také dobří, ale Edward je výjimečný. A já to neříkám jen proto, že jsem do něj zamilovaná.

 

Kdy má Jacob narozeniny?

Nevím s jistotou, kdy jsou Jacobovy narozeniny. Nikdy jsem je nestanovila. Ačkoli asi někdy během Bellina období živé mrtvoly.

 

Bude Belliny a Edwardův příběh trilogií nebo delší sérií?

Nemám žádný úmysl skončit u tří. Za prvé, Bella a Edward by mi to nikdy neodpustili. Za druhé, příští dvě knihy budou mít 1000 a více stránek každá, aby se příběh dostal do místa, které by se zdálo jako skutečné rozřešení. Za třetí, jsou tu další příběhy, které by měly být řečeny a ačkoli by to mohl vypravěč změnit, příběh bude pokračovat. A prostě zažívám spoustu zábavy bydlením ve Forks (ve své hlavě), abych kdykoliv brzo přestala.

 

Jak daleko jste pokročila na Zatmění? Půlnočním slunci?

Třetí část série - Zatmění, je v závěrečné fázi editování. To znamená, že je to prakticky dodělané, jen s několika menšími probíhajícími opravami. Přesně plníme plán a Zatmění bude vydáno na podzim roku 2007.

Půlnoční slunce je pouze dodatečný projekt. Což znamená, že musím udělat skutečnou práci předtím, než si s ním budu moci pohrát. Teď je mojí skutečnou prací čtvrtá kniha, takže Půlnoční slunce bude muset na chvíli počkat. Nemám ponětí, kdy bude vydáno, protože nemám ponětí, kdy bude dokončeno. Právě teď jsem pouze na dvanácté kapitole.

 

Co za druh květiny je na obalu (americkém obalu knihy) a co to znamená?

To je tulipán s obroubenými záhyby. A co se týče významu… pokud jste četli Twilight Faq, víte že, jablko na obalu má pro mě mnoho významů a já byla aktivním účastníkem na procesu tvorby obalu. Ale tahle zkušenost je více výjimkou než pravidlem ve světě publikování. Něco, co musíte mít na paměti, pokud máte v úmyslu začít s kariérou spisovatele: spousta věcí, u kterých možná očekáváte, že budou pod vaší kontrolou, nejsou. Obaly, pro příklad. Tohle většinou závisí na nakladatelství a marketingu a na prodejních odděleních. Takže nevím, co má tulipán znamenat – já s tímhle nemám, co dočinění.

 

Budou další díly v sérii Twilight?

V tuto chvíli je Breaking Dawn (Rozbřesk) poslední knihou v sérii, na kterou má Stephenie smlouvu. Ačkoli autorka má nápady, které by se mohly stát dějem v páté nebo šesté knize, ale právě v tuto chvíli se soustředí na jiné příběhy. Také pracuje na převyprávění Stmívání z Edwardova pohledu pojmenovaném Půlnoční slunce a byla by ráda, kdyby tato kniha byla rovněž publikována, ale otázka vydání záleží na jejím nakladatelství. Teď se držte. Stephenie doufá, že se nakonec Půlnoční slunce k fanouškům dostane. Pokud by bylo publikováno, nebylo by to před tím, než by vyšel Rozbřesk (Breaking Dawn).

 

Jak to, že Alice a Jasper mohou působit na Bellu svými nadpřirozenými schopnostmi, ale Edward, Aro a Jane nemohou?

Odpověď je objasněna v Zatmění, ale přesto vám to řeknu, máte pravdu, je tu menší nejasnost.

Bella má velmi privátní mysl. Ona zde nemůže být ovlivněna. Co Edward a Aro dělají je nepochybně mentální věc; Jane rovněž působí uvnitř hlavy (Jane ve skutečnosti nezpůsobuje bolest na těle, ona prostě vloží iluzi bolesti do hlavy své oběti. Je to velmi efektivní forma mučení). Naopak, co dělá Jasper, není iluze. On ovlivňuje fyzické tělo, pro příklad zpomaluje puls a zvyšuje hladinu endorfinů, aby někoho uklidnil, nebo zrychlí puls a vypumpuje ven adrenalin, aby jej vyburcoval. Alice také působí zvenčí, v oblasti možných skutečností. Ona nevidí myšlenkový pochod před rozhodnutími, jen výsledky.

 

Často kladené otázky k Zatmění

FAQ Rozbřesk

Často pokládané otázky I

Často pokládané otázky II

Často pokládané otázky III



Sdílet Sdílet

Diskuse pro článek FAQ - odpovědi na časté dotazy:

 1
27.06.2011 [21:56]

kikina123super ale prosím i otazky z Rozbřesku Emoticon

 1

Přidat komentář:

Nick:

Text:

[.ei.]smile41[./ei.] [.ei.]smile34[./ei.] [.ei.]smile33[./ei.] [.ei.]smile06[./ei.] [.ei.]smile01[./ei.] [.ei.]smile08[./ei.] [.ei.]smile19[./ei.] [.ei.]smile10[./ei.] [.ei.]smile17[./ei.] [.ei.]smile22[./ei.] [.ei.]smile25[./ei.] [.ei.]smile09[./ei.] [.ei.]smile07[./ei.] [.ei.]smile32[./ei.] [.ei.]smile35[./ei.] [.ei.]smile40[./ei.] [.ei.]smile24[./ei.] [.ei.]smile23[./ei.] [.ei.]smile16[./ei.] [.ei.]smile11[./ei.] [.ei.]smile18[./ei.] [.ei.]smile29[./ei.] [.ei.]smile20[./ei.] [.ei.]smile27[./ei.] [.ei.]smile12[./ei.] [.ei.]smile15[./ei.] [.ei.]smile04[./ei.] [.ei.]smile03[./ei.] [.ei.]smile36[./ei.] [.ei.]smile31[./ei.] [.ei.]smile38[./ei.] [.ei.]smile14[./ei.] [.ei.]smile13[./ei.] [.ei.]smile26[./ei.] [.ei.]smile21[./ei.] [.ei.]smile28[./ei.] [.ei.]smile39[./ei.] [.ei.]smile42[./ei.] [.ei.]smile30[./ei.] [.ei.]smile37[./ei.] [.ei.]smile02[./ei.] [.ei.]smile05[./ei.]


Uživatel:
Heslo:
Registrace


OurStories.cz


Psycholožka, terapeutka, lektorka Zuzana Tomášková Prosperio.cz



...další zajímavé stránky Toto může být i váš web.
Máte zájem? Jste Přispěvateli a chcete se stát Ověřenými přispěvateli? Jste Ověřenými přispěvateli a chcete se stát
Profi přispěvateli?
Přidejte se k Pomoci začínajícím autorům.
Hledají se pomocníčci I vy se můžete stát administrátory.
Nábor administrátorů

Kdo je tu z členů? Klikni!