Stmívání.eu ~ Twilight Fan Home - Filmy » Stmívání » Film Stmívání: Něco jako recenze...?

Edward+Bella

Film Stmívání: Něco jako recenze...?Ne, nejsem žádný recenzista... i když je fakt, že kritizovat umím pěkně. Neočekávejte něco nadčasového, protože budete zklamaní. Pokud jste film neviděli, rozhodně dále nečtěte, jinak se toho dozvíte až moc. Pokusím se rozebrat film scénu po scéně (mám výbornou paměť). Rozumějte - spoileruju.

Proto pokud nechcete vědět, jak film vypadá, opravdu dál nečtěte. Jestli si však chcete znát můj pohled na věc, rozklikněte si celý článek.

UPOZORNĚNÍ: Článek je opravdu dlouhý. Budu moc ráda, když si jej celý přečtete a zanecháte komentář.

Na úvod a pro pořádek pár základních faktů:

Stmívání

(slovensky: Súmrak, anglicky: Twilight)

Film byl natočen v USA 2008 na motivy knihy Stephenie Meyer, režie se ujala Catherine Hardwicke a trvá 117 minut.

Trailer (české titulky)

Pohodlně se usaďte, nastavte si obrazovku počítače tak, aby se vám pohodlně četlo, pro jistotu si vezměte něco k pití nebo i k jídlu a připravte se, bude to dlouhá jízda.

Začnu hezky od začátku... K Twilight jsem přišla před pár lety jen tak náhodou díky takové menší zmínce mé kamarádky. O tom, jak se má láska k Twilight vesmíru vytvářela, vám povykládám někdy jindy, pokud budete mít zájem. Pro tentokrát tuto dobrodružnou cestu přeskočíme a skočíme na den s datem 21.11. Film byl vypuštěn do světa a každý Twilighter v naší republice toužebně očekával českou premiéru.

Musím se však přiznat k tomu, že jsem se filmové podoby Twilight docela obávala. Co si budeme namlouvat... létající Edward? Některé momenty trailerů se mi zdály jako vystřižené z jiného, podivnějšího světa. Recenzisté se předháněli v tom, kdo víc přicházející film setře a posměje se tomu, že tu máme další výstřelek emo módy a posedlých puberťaček. Brala jsem to s rezervou. Nejsem taková ta fanatická fanynka (nic proti vám, holky, fakt ne... jen jsem na tohleto už asi stará... možná je to škoda), spíš její starší sestra. Taková holka, co se na věc častokrát dokáže podívat i objektivně. Přesto se ale hrdě nazývám Twilighterem (ach, to skloňování)!

Ale zpátky k filmu. Bohužel se mi nepodařilo zajít si na Twilight v den české premiéry - tedy 27.11. - a shlédla jsem jej až v neděli (30.11.) Vcházela jsem do kinosálu plna očekávání. Hodnocení na CSFD (75%) mě velice mile překvapilo a říkala jsem si, že když se to dokázalo zalíbit i lidem na CSFD, nemusí to nakonec být fiasko. A i kdyby to fiasko bylo. Zase tak by mi to nevadilo. Mávla bych nad tím rukou a užívala si i ten né moc podařený film. To víte, fanoušek.

Kinosál byl skoro zaplněný. Tu a tam bylo nějaké to volné místečko. Převážně jsem zahlédla spíš partnerské dvojice, ale světe div se! Dokonce jsem tam viděla vcházet dva pubertální kluky, kteří vypadali, že na film nejdou vůbec z donucení, ale protože sami chtějí. Sál potemněl a nastala vteřina V, minuty M, hodiny H, dne D (dobře, to už krapet přeháním, ale co už).

Hned úvodní věta filmu mě dokázala navnadit na ty zbývající části. Bella se loučí s domovem, odlétá do Forks, kde začne bydlet se svým tátou. To vše doplněno jednou ze skvělých písniček soundtracku. Charlie byl zahrán hodně dobře. Obvzlášť mě pobavilo to kočkování se s Billym na vozíku. Nevím, ale ten Jacob mě něčím vytáčel. Možná to bylo způsobeno tím vším, co si pamatuju z knih, nebo tím, jak oslnivý úsměv měl a jak podivně na tu Bellu koukal. No co... adaptace je adaptace.

Naše hrdinka přichází do nové školy a seznamuje se s novými lidmi. Musím říct, že jsem se mezi jejími lidskými spolužáky cítila jako mezi bandou svých dobrých kamarádů (jo, všichni víme, jaká Jessica umí být). Angela měla foťák mé oblíbené značky, pokud si to vybavuju dobře. A na scénu přicházejí naši oblíbení upíři. Ovšemže Edward jako poslední a to jeho pousmání nemělo chybu. I když je fakt, že Jasper vypadal, jako by měl zácpu. Pěkně zahraný trpící upír.

A áno, scéna z biologie - první bližší seznámení a Edward, který vypadá, že nemůže naši hrdinku "ani cítit", z čehož je Bella pochopitelně docela mimo a nesvá. Kdo by nebyl... Tohle se Robovi dost povedlo. Zahrál Edwarda přesvědčivě, což je mu z některých stran vytýkáno (někde jsem četla, že se divákům neznalým předlohy zrovna tento jeho herecký výkon vůbec nelíbil... Edward prý vypadal až moc... nemám pro to správné slovo... snad mě chápete). Ale to jeho očumování Belly během hodiny se mi zdálo přehnané. Jasně... bojuje sám se sebou, aby nám Bellu nevycucl... ale to očumování mi přišlo hodně mimo.

Skočíme o kousek dál, na moment, kdy Bella telefonuje se svou mámou a sděluje jí své zážitky. Asi jsem krapet pomalejší, ale až po chvíli mi došlo, že vlastně Bella mluví do telefonu takovým způsobem, že u něho nemusí mít přilepené ucho. A teď se mi zasmějte...

Uběhne pár dní, Edward nám na chvíli zmizí, Bella se tomu diví a Cullenovi ukazují svá fára. Jednou bych chtěla mít takové, kterým přijeli hoši. Něco nám zabije hlídače a nabíhá další scéna v biologii. Edward je zpět a už s Bellou mluví, čímž se o ní dozvídá nové věci.

A pak následuje má nejoblíbenější scéna. Však vy víte, jaká to je. Edward je opět na scéně a zachraňuje nám hlavní hrdinku ze spárů smrti. To odskočení dodávky po té, co ji náš oblíbený upír zastaví, se mi hodně líbilo. Carlisle konečně spatřen... První noc, kdy se Belle zdá o Edwardovi. Líbí se mi, jak je zachycen moment, jak si Bella později dává dohromady dvě a dvě... jak vzpomíná a analyzuje.

Exkurze z biologie a hláška "You can google it." Později hovor v kantýně a ten trik s jablkem! Jo a nevím proč, ale La Push jsem si představovala nějak jinak. Pořád jsem to měla zafixované jako něco indiánského... jako by to mělo být nějaké zvláštní místo. Jacob vykládá Quiletské legendy a Bella je krůček k odhalení tajemství. Tohleto pomalé vyzjišťování skutečné situace se mi zdá těžkopádné a zdlouhavé i v knize. Hmmm a něco nám zabije Charlieho přítele...

Holky se domlouvají na cestu do Port Angeles. Bella si jde koupit knihu a jo, i banda chuligánů nám tu nechybí. A jak už začíná být zvykem - Edward opět zachraňuje situaci. Otočka auta je perfektní. Naštvaný upír, který potřebuje uklidnit. Tohle se mi zdálo hodně, hodně divné. Připadalo mi, jako by se spíš měl rozbrečet, než že by byl tak naštvaný, že se musí nutit ke sebekontrole. Edward bere Bellu na večeři - výraz Jessicy a Angely byl všeříkající (alias jak dokáže upír působit).

Scéna v restauraci. "Můžu přečíst mysl každého, jen ne tu tvojí..." Edward se postupně podívá na lidi v místnosti. "Peníze, sex, peníze... sex... kočka..." Pobavilo mě to. Pak se Bella dostane domů, kde si počte zakoupenou knihu a zasurfuje na netu = už ví, co je Edward zač.

A najednou scéna v lese, kdy se Bella dozvídá veškerou pravdu o Cullenových. Náhledy skrz stromy mě krapet otravovaly. A bože! Ten běh!! To byl moment, kdy jsem skoro brečela smíchy. To fakt těžce nevychytali. Bella vypadala jako nějaký přilepený pytel. Já vím, já vím... co za efekty chci, když neměli zrovna velký rozpočet. Edward v záři slunečních paprsků. No, já tam to diamantové jiskření teda moc dobře neviděla. Spíš až později, když leželi na louce.

Přijíždějí do školy jako pár a všichni civí - až na toho kluka, který se prostě jenom dívá XD Edward bere svou drahou polovičku na návštěvu domů a Cullenovi se náležitě připravují. Bylo to vážně vtipné. Skupinka upírů sleduje v televizi vaření a vaří pro člověka. Bella navštíví Edwardův pokoj a následně slyšíme skladbu Měsíční svit (mimochodem... taky ji mám moc ráda... a to ne kvůli Twilight... znám ji už dlouho). "Opička" a sledování nádherné krajiny za líbivé melodie ukolébavky. Ústřední dvojice u toho klavíru vypadá pěkně. (Dobře, dobře... pořád říkám, jak se mi co líbilo a jak bylo co pěkné. Ale co jako očekáváte? Nemůžu najít jiná vhodná slova, kterými bych své pocity popsala... tak mě nebijte.)

Edward u Belly v pokoji a první filmový polibek. Tak... no teda... jak ji pak povalil na postel a pak se šmihem sám nějak odstranil. Holka v kině sedící vedle mě normálně brečela. Ale ta "společná noc" byla rozhodně zajímavá. První oficiální seznámení se Charlieho a Edwarda.

Baseball! Většina mužského osazenstva, která měla to potěšení (rozhodně potěšení, pánové) shlédnout Twilight, tvrdí, že nejlepší moment celého filmu je právě baseball. Ano, i mně se zamlouvá! Není to jen tím, že ve filmu konečně zazní píseň od Muse (fakt je mám ráda... koncert ve Wembley je úžasný). Baseball se mi líbí od začátku do konce. Ten ladný, skoro baletní pohyb nožky Alice při nadhozu; opěvovaný Jasperův trik s pálkou; rozjařený Emmett... pošušňáníčko!

Nomádi na scéně. Bububu! No, příchod byl originální. Co to ta Victorie měla za kožešinu či co to? Víte, co se stane, nemusím to popisovat. Edward se snaží dostat Bellu do bezpečí, ta je nucena ublížit tátovi a společně utíkají do domu Cullenových, odkud se pak všichni rozprchnou, snažíc se Jamese zmást.

James se ale zmást nenechal a Bellu si našel. Načež následuje vrcholná scéna v baletním studiu. No, měla by být vrcholná... ale moc není. Ne, nebijte mě. Je to jen můj názor. Ovšem Kristen hraje Bellu bravurně! Opravdu přesvědčivě (což tedy dělá po celou dobu filmu)... třeba moment, kdy jí James zlomil nohu. Edward opět na scéně - boj! Sice divný, ale boj to je! Ten trik s tou podlahou byl dobrý.

Kousnutá Bella a Edward před rozhodnutím. Alice zabíjející Jamese XD Trpící Bella. Trpící Edward. Trpící mužské osazenstvo kinosálu beztak. Edward vysává jed. Sestřih vzpomínek s nádherně dokreslující hudbou. Takové sestřihy já opravdu můžu.

Bella v nemocnici a Edward po jejím boku. Později příprava na maturitní ples. Hlavní hrdinka měla opravdu krásné šaty. A konečně ples. A áno, toliko filmově zpodobňovaná scéna s tancem v altánku. Ale mně se to i přesto moc líbilo. I ten rozhovor o budoucnosti a zamilované ukončení. A pak pomstychtivá Victorie v samotném závěru s pekelným songem v zátiší.

Ano, je to film romantický. Hororem to spíše může být pro pány. Akční to místy je a thriller, éh... netuším. Jak říkám, nejsem recenzista. Jsem jen fanoušek. A až film vyjde na DVD, dozajista si jej zakoupím. Jen bych možná taky někdy něco z tohoto filmu ráda i vyhrála. Protože já mám na soutěže tohoto typu fakt pech XD A takové tričko nebo nějaký ten šperk by nebylo k zahození...

Byl to velice dlouhý článek. Pokud jste dorazili až k těmto, doufejme, posledním řádkům, blahopřeju. Udělali jste mi radost. Je to známka toho, že vás můj názor zajímá. A mě zase zajímá názor váš.

Napište mi sem do komentářů váš názor na shlédnutý film, popřípadě mi jej napište na můj email (petulka.syki@seznam.cz). Nejzajímavější názory uveřejním v jednom článku. Pokud bude zájem, mohu i s jejich autory později udělat interview, které si později budete moci na těchto stránkách přečíst také. Je to jen na vás.

Termín ukončení naší malinkaté soutěže je pátek 12.12. včetně (tedy počítám do soutěže i příspěvky zaslané do 23:59:59). Bohužel vážně nevyhrajete žádnou cennou věc, jen dobrý pocit a interview. Tak tedy do díla!