Stmívání.eu ~ Twilight Fan Home - Knihy » Nový měsíc » Příběh v pozadí Nového měsíce

EclipsePoster


Příběh v pozadí Nového měsíceAneb, jak vznikala kniha.

Příběh v pozadí Nového měsíce

 

Psát pokračování bylo velice odlišnou zkušeností, tedy přinejmenším pro mě.

Pokud jste četli Příběh v pozadí Stmívání, potom víte, že jsem nezamýšlela napsat román nebo začít kariéru jako spisovatel. Jen jsem si sepisovala příběh pro osobní potěšení, nechala jsem ho vyvíjet se, a to mě dovedlo tam, kam mě to dovedlo. Žádný tlak, prostě zábava.

 

První pokračování, které jsem napsala ke Stmívání - Forever Dawn (Navždy svítání) - bylo většinou totožné. Zaprvé, neplánovala jsem pokračování o nic víc, než jsem plánovala napsání samotné knihy. Původně mělo Stmívání jasněji vyrýsovaný konec. Ale když skončilo, začala jsem psát epilogy. Po té, co jsem napsala tři epilogy - všechny měly více než 100 stran - uvědomila jsem si, že nejsem ochotná přestat psát o Belle a Edwardovi. Jeden z těchto epilogů se proměnil ve Forever Dawn. (Lidé se mě často ptají, jestli hodlám Forever Dawn publikovat. Odpověď je ne. Kvůli jedné věci, není to skvělé - na některých místech je to naprosto trapné. Nicméně něco z jeho obsahu poslouží jako volný nástin pro čtvrtou knihu, takže vám také nemůžu říct, co se v ní odehrálo.)

Byla jsem u třísté stránky Forever Dawn, když se můj život obrátil vzhůru nohama. Stmívání bylo publikováno. Lidé četli, co jsem napsala. Konkrétněji, dospívající si četli, co jsem napsala. Bezděčně jsem napsala román pro dospívající. Pochopila jsem dost rychle, že se Forever Dawn neřídí pravidly pro mladé čtenáře. Protože jsem se zamotala do příběhu, nakonec jsem Forever Dawn dokončila, i když jsem věděla, že nikdy nespatří denní světlo; dala jsem ho mé starší sestře jako dárek k narozeninám. A potom jsem začala pracovat na opravdovém pokračování.

 

Největší věc pro ne-dospívající, kterou jsem udělala s Forever Dawn, byla tato: naprosto jsem přešla zbytek Belliny zkušenosti se střední školou, poskočila jsem kupředu v čase až do období vyzrání. Takže, zatímco jsem načrtávala děj Nového měsíce, vrátila jsem se zpátky do Bellina maturitního roku na střední škole a zeptala se mého malého obsazení postav: „Co se stalo?“

Okamžitě jsem litovala, že jsem se jich zeptala na děj. Protože mi podali příběh, který jsem neočekávala. Konkrétněji Edward mi řekl něco, co jsem nechtěla slyšet.

Asi bych se tady měla zmínit, že nejsem šílená (vím to), to, co právě jsem, je autor postav. Píšu své příběhy kvůli mým postavám; ony jsou motivací a odměnou. I když problém se silnými, pevně vytyčenými postavami je ten, že je nemůžete přimět udělat něco, co se neslučuje s jejich charakterem. Musí být tím, kým jsou a mně, jako spisovateli, se často vymykají z podkontroly.

Zatímco jsem začala promýšlet Nový měsíc (v té době nepojmenovaný), stalo se jasným, že Edward je Edward, a on se chová pouze tak, jak by se Edward choval. A kvůli tomu Edward odchází.

Ne! Nechtěla jsem, aby Edward odešel. Promýšlela jsem a zasazovala do příběhu každý kousek tak dramaticky a pečlivě jako ty, které jsem viděla na diskusním fóru Nového měsíce. Snažila jsem se mu to vymluvit. Vylíčila jsem mu další možnosti zápletek. Úpěnlivě jsem ho žádala. S Edwardem to ani nehnulo.

Jednoho dne, až Midnight sun (Půlnoční slunce) - Edwardově verze Stmívání - bude k dostání, myslím si, že porozumíte víc tomu, co se děje v klučičí hlavě. Víte, stejně jako si Bella myslí, že není pro Edwarda dost dobrá, Edward vidí sám sebe jako krutého netvora ničícího Belle život a ohrožující i její posmrtný život. Ten incident s Jasper posloužil jako katalyzátor, donutil ho jednat. Je rozhodnutý zachránit Bellu. Myslí si, že nejlepší způsob, jak to udělat, je odstranit upíry z jejího života.

Stává se bláznivým? V některých případech ano. Ale nevidí žádnou jinou možnost, jak ochránit Bellu. Edward se zabývá myšlenkou, že pokud by nebyl dostatečně rychlý, pokud by nepřečetl Jasperovi myšlenky v čas, nebyla by potom smrt pro Bellu lepší, než život s Edwardem? Pokud zemře v osmnácti a půjde do nebe, nebylo by to lepší než nesmrtelná, ale zatracená existence, která ztratila její duši? Edward si přesně tohle myslí. Nicméně ví, že by nikdy nebyl schopen přihlížet její smrti. Proto od ní raději odejde, předtím než se stane něco, co ho nevyhnutelně přiměje ji kousnout…

Takže tady jsem dospěla k části s odcházejícím Edwardem. Bylo těžké to překousnout, ale tentokrát jsem akceptovala nevyhnutelnost toho všeho, a najednou jsem měla v rukou zajímavou otázku. (A spisovatelé žijí pro zajímavé otázky.)

 

Co když vás pravá láska opustí? Ne nějaká obyčejná romance na střední škole, ne nějaký náhodný atlet, který se vám připletl do cesty, ne ten, co se dá někým jiným nahradit. Pravá láska. Opravdový osud. Vaše druhá polovina, váš opravdový srovnatelný protějšek. Co se stane, pokud odejde?

Odpověď je pro každého jiná. Julie měla svou verzi. Marianne Dashwoodová měla také svou, Isolda a Catherine Earnshawová a Scarlet O´Harová a Anne Shirleyová, ty všechny měly svůj způsob, jak se s tím vyrovnat.

 

Musela jsem odpovědět na tuto otázku místo Belly. Co Bella Swanová udělá, když ji pravá láska opustí. Ne jen pravá láska, ale Edward Cullen! Všechny z ostatních hrdinů Edward porazí (Romeo byl zbrklý, Willoughby byl ničema, Tristan byl věrný jiné věci, Heathcliff byl čisté zlo, Rhett měl nepříjemné vlastnosti a krátil si čas s děvkami, a sladký Golbert byl mnohem víc podobný Jacobovi než Edwardovi). Takže, co se stane, když Pravá láska v podobě Edwarda Cullena opustí Bellu?

Dovolila jsem, aby si Bella nechala svou odpověď pro sebe, a psala jsem to, co jsem si představovala, že by udělala. Bylo těžké popsat její bolest, protože jsem musela žít spolu s ní a psát to zároveň, a často jsem psala se slzami v očích. Současně to bylo vždycky zajímavé. Bella mě překvapila se svou vytrvalostí a tvrdošíjným rozhodnutím. Potlačuje svá muka, aby žila pro druhé - Charlieho v tomto případě - jak vždy bylo jejím stylem.

 

Poznámka stranou: jsou někteří, kteří si myslí, že je Bella padavka. Jsou někteří, kteří si myslí, že mé příběhy jsou misogynií - slečna v nesnázích musí být zachráněna silným hrdinou.

K prvnímu obvinění můžu pouze říct, že všichni řešíme smutek svým vlastním způsobem. Bellin způsob je u mě mnohem oprávněnější než jakýkoli jiný. Kritici její reakce vždycky neberou v úvahu, neví, že já tady mluvím o skutečné lásce, lépe řečeno ne o nějakém pobláznění na střední škole.

Empaticky jsem reagovala na obranu druhého obvinění. Jsem zaujatá mocí dívek - podívej se na Alici a Jane, pokud o tom pochybujete. Nejsem proti ženám, já jsem proti lidem. Napsala jsem tenhle příběh z pohledu lidské dívky, protože je to mnohem pochopitelnější, jak si možná dokážete představit. Ale kdyby byl vypravěčem lidský hoch, také by se nezměnily události. Když je lidská bytost totálně obklopená stvořeními s nadpřirozenými silami - rychlostí, smysly a různými dalšími tajemnými silami, on nebo ona s nimi nebudou schopni držet krok. Je mi líto. Je to prostě to, co se musí stát. Nemůžeme být všichni přemožitelé. Myslím si, že Bella dost dobře bere všechny věci v úvahu. Konec konců ona Edwarda zachrání. Poznámka stranou končí. Zpátky k příběhu.

 

A tak se tedy zrodil výchozí bod ovlivňující Nový měsíc a s tím i název knihy. Abych mohla jít ve stopách Stmívání, potřebovala jsem čas, aby vyobrazil náladu pokračování. Protože tohle je nejčernější období Bellina života, myslela jsem si, že je vhodné dát knize jméno po nejtemnějším druhu noci, noci bez luny - novoluní. (Poznámka překladatelky: Ano, přesně takhle se měl přeložit název New moon jako Novoluní (Nov) a ne amatérský překlad Nový měsíc).

Když předčasným čtenářům, mým fanouškům, byla do rukou dána kniha, žádala jsem lidi, aby si přečetli Nový měsíc dvakrát, slibovala jsem jim, že jim později vysvětlím proč. Teď je to později, a tohle je ten důvod proč: Zjistila jsem, že když si čtenáři poprvé čtou Nový měsíc, jsou tak zneklidnění absencí Edwarda, že se nedokážou vcítit do pasáží v prostřední části knihy. Přelétávají řádky, čtou rychleji a letí dopředu, dokud ho v knize znovu nenajdou. Ale v ten okamžik si skoro úplně nechají ujít hlavní část knihy. Při druhém čtení čtenáři ví, že se Edward na příhodném místě vrátí do příběhu, potom mohou číst pomaleji a užít si skvělosti, kterou je Jacob Black. A s tímto přechod na přínosy děje!

Neuvědomovala jsem si je, dokud jsem nezačala pracovat na rozřešení, kolik toho mé postavy získaly z této zkušenosti. A podstatná věc je, že bez tohoto bolestivého odloučení by si Bella možná nikdy neuvědomila, že Edward je opravdu její navždy. Bez ohledu na to, že si ona myslí, jak je Edward dokonalý a ona nedokonalá, on k ní patří. Slova nemohou zcela vystihnout tu život měnící podstatu Bellina poznání.

Současně si Edward konečně uvědomil intenzitu Belliných citů, něco, co vždycky podceňoval. Navíc tady je věc, která hovoří pro Edwarda: on dost dobře zná lidskou povahu. Zevnitř viděl stovky tisíc lidských vztahů a žádný z nich se neblížil té hloubce a nesobeckosti Carlisleovy a Esminy lásky, nebo Aliciny a Jasperovy, nebo dokonce ani Rosaliiny a Emmettovy. Můžete ho obvinit za jeho myšlení, že po stovce let nesmrtelných zkušeností připouštějících hlubší lásku, nepřizná, že by ji mohla cítit jeho osmnáctiletá lidská dívka? Edward je pochopitelně trochu vševědoucí. Hodně se toho naučil prostřednictvím této zkušenosti, tím nejdůležitější je, že Belliny city k němu jsou výjimkou z lidských pravidlel.  Něco jiného, co se naučí (ne zcela tak důležité, ale stále dobré vědět), je to, že navzdory všech jeho znalostem, je plně schopný dělat šeredné chyby v úsudku.

 

A tady je můj oblíbený dárek, který mi Nový měsíc dal: Jacob Black.

Jacobovo vyvinutí se v hlavní postavu, se stalo podivnou cestou. Původně byl Jacob pouze lstí. A tak byl také zrozen - zrozen proto, aby Belle pověděl Edwardovo tajemství.

A pak se stalo něco, co jsem neočekávala. Jacob byl mou první zkušeností s postavou, která se ujala role hlavní postavy a osvojila si takovou plastičnost a život, že jsem ho prostě nemohla držet svázaného jen v takové malé roli. (Potom se Jacob, po vyskytnutí se několika dalších důvodů, stal jednou z hlavních postav). Opravdu se mi zalíbil, když se to stalo, ačkoli to často ničí moje náčrty. Od úplného začátku, dokonce, i když se Jacob objevil pouze v kapitole 6 ve Stmívání, byl tak živý, a já ho za to měla ráda. Mnohem víc než bych měla, přestože to byla jenom taková malá rolička. Bella ho měla ráda. Její instinktivní důvěra a náklonnost přišla bez mého zásahu. A tak se to nestalo jen mě, ale i mé agentce. „Zbožňuji toho Jacoba,“ řekla Jodi (nebo něco podobného, co způsobilo, že se to všechno v roce 2003 semlelo). Moje vydavatelka souhlasila. „Mohli bychom Jacoba více zapojit do příběhu?“ zeptala se Megan.

Ano, mohli!

Současně jsem psala Nový měsíc a prováděla korektury ve Stmívání. Tak tedy, když Jacob Black začal převládat v Novém měsíci, byla jsem schopna se vrátit a více vetkat Jacoba a Billyho do celého průběhu Stmívání.

Hodně lidí mi připisuje více uznání, než si zasluhuji; myslí si, že jsem věděla od úplného začátku, že je Jacob vlkodlak. Tohle není ten případ. Stmívání mělo být nezávislým románem, pamatujte. V mé mysli nepadla žádná myšlenka na vlkodlaky, když jsem jej psala. Quileutské legendy, které Jacob vyprávěl Belle v kapitole šest ve Stmívání, byly všechny nefalšované Quileutské příběhy, které jsem objevila, když jsem zkoumala kmen (který je rovněž opravdový, spolu se skutečnými, fascinujícími a mystickými historkami). Všechny pravdivé Quileutské legendy, kromě upířího mýtu o „studených“, jsem prolnula s vlčí povídkou (Nynější Quileutské legendy tvrdí, že kmen pochází z vlků proměněnými čarodějem.), protože to sedělo k mé povrchní znalosti upírů a vlkodlaků, kteří si vždy jdou po krku (ha, ha úmyslná slovní hříčka). Sen, který Bella měla o Jacobově transformaci ve vlka, aby ji ochránil, neměl tenkrát žádný věštící význam. Byl to prostě můj způsob, jak nechat Bellu podvědomě formulovat situaci.

Samozřejmě, zrovna já bych měla vědět, že sny můžou mít vážný dopad na váš život.

Bellin vlčí sen byl vždycky jedním z mých oblíbených vizuálních představ ze Stmívání. Když jsem začala pracovat na Novém měsíci, ta představa ve mně uvízla. Řekla jsem si pro sebe, nebylo by bezvadné, kdyby to byla pravda, kdyby všechny Jacobovy legendy byly založeny na naprosté pravdě? Co kdyby Jacob pocházel z vlků?

Potom to všechno začalo zapadat do sebe. Sam na pláži ve Smívání už nebyl jen tím, kdo věřil ve staré tradice, on byl první soudobý vlk. Billyho varování byly podstatnější - měl konkrétní důkaz ve svých rukou, spíše než jen podezření. A Jacob, můj ubohý, sladký Jacob, měl nedotčené tajemné dědictví, které jen čekalo, až přijde, a prorazí si v něm cestu ven.

V tom okamžiku byly všechny klíčové pilíře příběhu na svém místě a já jsem to pouze musela napsat. Ha! Lépe se to řekne, než udělá.

 

Je těžké vysvětlit, jak radostný byl pro mě psací proces Stmívání. Bylo to něco, co jsem dělala pro zábavu a vzrušení, bez obavy, co by si někdo jiný mohl myslet, protože nebylo v plánu, aby to někdo četl. U Nového měsíce jsem věděla, že to lidé budou číst. A někteří z těchto lidí mají v ruce jasně červená pera, zatímco čtou. Dost jsem věděla o editovacím procesu, abych si uvědomila, že vpředu mě budou čekat bolestivé změny; části, které jsem milovala, možná nevytvoří závěrečný střih. Musela jsem si to znovu promyslet, přizpůsobit a přepracovat. Tohle mi stěžovalo hledání vhodných slov a já měla hrozný pocit, stejně jako trému při psaní.

Zabralo to okolo pěti měsíců, ale editovací proces byl mnohem delší a mnohem obtížnější než u Stmívání. U Nového měsíce bylo velmi těžké vyjádřit příběh, ne jen emocionálně, ale také funkčně. Bylo třeba učinit hodně práce. V outtakes Nového měsíce, které jsem uveřejnila, vysvětlují některé z největších renovací, které jsem musela udělat.

 

Dobrá zpráva je ta, že jsem překonala – nebo spíše si zvykla – na trému. Třetí kniha byla mnohem snazší ve spoustě věcí. Během Nového měsíce jsem se naučila hodně věcí a rozvinula se jako spisovatelka. Ještě lépe se rozvinuly moje postavy a dospěly zajímavými způsoby, které mi dají spoustu práce během celého zbytku série. V tuto chvíli píšu knihu čtvrtou a dovolte mi říci, Forks je v těchto dnech velmi vzrušujícím místem.

 

Zdroj: jedná se o Zuzčin překlad ze stránek Stephenie Meyer



Sdílet Sdílet

Diskuse pro článek Příběh v pozadí Nového měsíce:

Přidat komentář:

Nick:

Text:

[.ei.]smile41[./ei.] [.ei.]smile34[./ei.] [.ei.]smile33[./ei.] [.ei.]smile06[./ei.] [.ei.]smile01[./ei.] [.ei.]smile08[./ei.] [.ei.]smile19[./ei.] [.ei.]smile10[./ei.] [.ei.]smile17[./ei.] [.ei.]smile22[./ei.] [.ei.]smile25[./ei.] [.ei.]smile09[./ei.] [.ei.]smile07[./ei.] [.ei.]smile32[./ei.] [.ei.]smile35[./ei.] [.ei.]smile40[./ei.] [.ei.]smile24[./ei.] [.ei.]smile23[./ei.] [.ei.]smile16[./ei.] [.ei.]smile11[./ei.] [.ei.]smile18[./ei.] [.ei.]smile29[./ei.] [.ei.]smile20[./ei.] [.ei.]smile27[./ei.] [.ei.]smile12[./ei.] [.ei.]smile15[./ei.] [.ei.]smile04[./ei.] [.ei.]smile03[./ei.] [.ei.]smile36[./ei.] [.ei.]smile31[./ei.] [.ei.]smile38[./ei.] [.ei.]smile14[./ei.] [.ei.]smile13[./ei.] [.ei.]smile26[./ei.] [.ei.]smile21[./ei.] [.ei.]smile28[./ei.] [.ei.]smile39[./ei.] [.ei.]smile42[./ei.] [.ei.]smile30[./ei.] [.ei.]smile37[./ei.] [.ei.]smile02[./ei.] [.ei.]smile05[./ei.]


Uživatel:
Heslo:
Registrace


OurStories.cz


Psycholožka, terapeutka, lektorka Zuzana Tomášková Prosperio.cz



...další zajímavé stránky Toto může být i váš web.
Máte zájem? Jste Přispěvateli a chcete se stát Ověřenými přispěvateli? Jste Ověřenými přispěvateli a chcete se stát
Profi přispěvateli?
Přidejte se k Pomoci začínajícím autorům.
Hledají se pomocníčci I vy se můžete stát administrátory.
Nábor administrátorů

Kdo je tu z členů? Klikni!