Stmívání.eu ~ Twilight Fan Home - FanFiction na pokračování » Tretia manželka - 39. kapitola

Alice C


Tretia manželka - 39. kapitola„Láska je mor, drahý Edward. Pozri, čo urobila mne, a ak to stále nevidíš, pozri, čo urobila tebe. Stala sa z teba troska, trasúca sa o vetchého, prostého a úbohého človeka. Niečomu tak prízemnému si dal nad sebou tak neobmedzenú moc. Myslím, že ten, na koho sa skutočne hneváš, si ty sám. Mohla som ťa tej ťarchy zbaviť, drahý Edward. Myslíš si, že život bez nej by nemal zmysel, no ja viem, že rovnako, ako dá tvojej existencií zmysel tá sprostá láska, tak tvoje vyschnuté žily vzpruží aj nenávisť, a ver, alebo nie, odkedy tak šialene nenávidím, som živšia než kedykoľvek predtým."

Edward:

Trvalo nám tri dni dostať sa na nové panstvo Denailských. Kamenná usadlosť z polovice šestnásteho storočia bola postavená akoby z číreho šialenstva v horách, ktoré aj keď možno pred desiatkami rokov vyklčovali, akonáhle panstvo opustili poslední ľudia, slatiny a bujný porast si jeho okolie vzali razom späť. Ani les sa však nedokázal vysporiadať s kamenným obydlím, ktoré tu človek vytvoril, a práve tu, ďaleko od Greenway, ďaleko odo mňa a mojej rodiny si Denailsky mysleli, že nájdu pre Tanyu tak dôležitý pokoj. Tieto tri ženy spájalo puto sesterstva, puto ktoré z časti vytváral aj spôsob ich života. Druhovo nám boli najbližšie, keďže tak ako aj my, nezabíjali ľudí a živili sa krvou zvierat. Opustiť Isabellu bolo ťažké, aj keď som vedel, že postarané o ňu bude dokonalo. Jedinej hrozbe som šiel v ústrety, dúfajúc, že ju láska k jej rodine donúti správať sa rozumne. Naozaj som veril v zázrak. Bella mi odchod neuľahčila, keďže patrične trucovala a odmietala to, aby som šiel za Tanyou. Nepoznala klan Denailských a preto im neverila, no ja áno a preto som ani nechcel, aby so mnou šli aj moji bratia. Moja manželka si však postavila hlavu a detinsky trvala na tom, že ma pustí jedine v ich sprievode. Stále ešte nemala tušenie o našej sile a schopnostiach. S mojim darom by pre mňa ani tak veľký klan nebol problémom. Denailským sestrám som mohol dôverovať, aj keď Tanyi nie. Čokoľvek sa však stane, musím ukázať ochotu na zmier, obzvlášť, keď som za celú túto situáciu zodpovedný. Ja som Tanyi síce hlavu nemútil a nič nesľuboval, no ona si v predstavách navliekala svadobné šaty a ja som mlčal. Bol som teda vinný a preto povinný snažiť sa to urovnať.

Cestou nás zdržal krátky lov a keď sme konečne prešli zrúcaninou opevnenia domu, bol už večer. Chcel som to mať rýchlo za sebou. Dávno o nás vedeli a preto nebolo divu, že nás čakali dokorán otvorené vchodové dvere.

Nikdy som si nemyslel, že tieto ženy, milujúce luxus a bohatstvo, raz navštívim v niečom takom. Mali však dôvod opustiť svoj dočasný domov a predať ich krásny dom na okraji Breentownu lordovi Whitnerovi. Potešilo ma, že dom zvnútra vyzeral lepšie, ako z vonku. Bolo tu čisto, aj keď pre ľudí príliš temno a chladno. Mysle našich hostiteliek bzučali, ako včelí úľ. Ako prvú som zbadal Irinu, v peknom klobúčiku a uhladených staroružových šatách. Dokonalá, ako vždy a Kate za ňou nezaostávala. Prešiel som širokými vytrážovými dverami s jemnou rezbou a zastal vedľa uhasínajúceho krbu, ktorý osvetľoval len koberček pred ním. Vedľa na malej stoličke sedela Tanya. Jej oči žiarili v tomto temnom priestore, ako dva rubíny osadené v alabastri. Na prvý pohľad to pôsobilo rušivo, no vo svojej podstate vzrušujúco. Mala v sebe zrazu toľkú divokosť, pričom ja som ju vnímal skôr ako uhladenú, miestami nevkusne chladnú osobu, ktorá prejavovala náklonnosť jedine mne. Vždy dokonalo upravená žena tu sedela vo volánových, trocha odhaľujúcich šatách s vlasmi divoko sa ovíjajúcimi okolo úzkej tváre a krku, ktoré jej v dravých vlnách padali cez prsia až k pásu. Väčšinou som ju vídal s vlasmi spletenými do zložitých účesov a musím priznať, že bola prekrásna. Očami po mne skúmavo skĺzla a potom zabodla svoj pohľad do mojich očí.  Možno som čakal, že vybuchne v záchvat revu, prebehne izbou a skončím na chrbte prepadnutý cez kamenný múr, no ona sa len desivo usmiala. Asi by som bol spokojnejší, ak by zúrila, no ona sa pomalým pohybom zodvihla z otomanu a urobila mierny úklon, ako aj jej sestry. Tiež som sa uklonil a nechal vstúpiť aj Emmetta s Jasperom.

„Dlho sme sa nevideli, dámy,“ preniesol Emm a urobil krok k Irine a Kate, aby sa zvítali. Tie sa však neisto prikrčili k sebe, na čo som ucítil úžasnú upokojujúcu auru, ktorú dokázal navodiť jedine Jasper. Naozaj to celej situácii pomohlo, lebo na Irininej inak strnulej tvári zahral jemný úsmev.

„Škoda, že sa stretávame v tak delikátnej situácii. Netreba nič zdržiavať. Tanya...“ oslovila svoju sestru a ona knísavou chôdzou prešla doprostred salóna. Oviala ma jej sýta sladkastá vôňa a razom som jej mal plné pľúca. Niekedy som tú vôňu vyhľadával. Bola mi príjemná, no bola slabým odvarom tej dokonalosti, ktorá sálala z tela mojej ženy.

„Hovor, Tanya!“ povedal som tvrdo. Pokrútila hlavou.

„Čo sú to za neohrabané móresy, drahý Edward. Takýto si predsa nikdy nebol. Žeby malo na teba tak devastujúci vplyv to dedinské prostredie, či prízemní ľudia, ktorými sa tak rád obklopuješ?“  Musel som stlmiť vrčanie, ktoré sa mi vydralo z hrude, lebo myslela na Bellu. Teatrálne mi servírovala svoje myšlienky.

„Moje móresy dosť ovplyvnil fakt, že si zodpovedná za to, že sa moja manželka takmer zbláznila. Lovila si ju a zabila si paholka, tak sa nediv, že ti neskladám poklony a nebozkávam ruku. Chcela si so mnou hovoriť a ja som prejavil nesmiernu zhovievavosť a snahu, keď som prišiel. Nemáme sa tu na čo hrať. Vieme, kým sme a vieme, ako sa podobné situácie riešia v našich kruhoch.“ Zodvihol som hlavu a pozrel na Irinu, ktorej sa zadrhol dych. Musel som byť rázny a nekompromisný. Po dnešku musia pochopiť, že urobím čokoľvek, aby bola v bezpečí moja ľudská manželka.

„Edward, chceme to urovnať. Sme si vedomé toho, čoho sa Tanya dopustila ale uznaj sám, že výber tvojej manželky je značne...“

„Je to zvrátené!“ skočila Tanya do reči svojej sestre. Irina zmierlivo zodvihla ruku a zasyčala, aby ju umlčala. Vo mne vrelo a Tanya mi začínala byť každou sekundou odpornejšia.

„Je to hlavne veľmi neštandardné a preto sa nemôžeš ani diviť, že to Tanyu tak zasiahlo. Dal si prednosť človeku, potrave, pred upírkou. To by sa dotklo ega každej ženy a priznám sa, dotklo sa to aj mňa a mojej rodiny. Našu sestru si nepekne zavádzal.“ Irina rozprávala pomaly. Pôsobilo to na mňa, akoby veľmi precízne zvažovala každučké slovo, ktoré opustí jej pery.

„Nikdy som Tanyi neklamal ohľadne mojich citov k nej a nikdy som jej nič záväzné nesľúbil. To nemôže poprieť. Vedela, že k nej necítim lásku, maximálne náklonnosť.“ Tanya rozhorčene zavrčala.

„Myslím, že sme si mali pohovoriť my dvaja, tak by som uvítala viac súkromia,“ šepla zachrípnuto a prešla ladne k dverám. Zastala, otočila ku mne hlavu, pričom jej vlasy skĺzli cez odhalené rameno na chrbát a koketne zamrkala. „Alebo sa bojíš byť so mnou sám?“

Aj keď ma Emmett v mysli nabádal, aby sme nešli nikam ďaleko, nechcel som, aby boli svedkami nášho rozhovoru, no zároveň som sa naozaj bál, byť s ňou sám. Nemal som obavy z nej, ale zo seba. Vedel som, žeby som ju zabil, ak by sa nejako dotkla mojej manželky a bolo by zložité vysvetliť to jej sestrám. Tie dúfajú v zmier a nič iné ani nepripúšťajú.

Vyšli sme teda z domu. Kráčal som niekoľko metrov za Tanyou k jedinej nezborenej časti múru opevnenia. Doslova sa krajinou vznášala a opar z mokrej, studenej trávy sa jej stáčal okolo nôh do vírov. Ak by ju takto videl nejaký úbohý pastier, či zblúdilec, určite by uveril v existenciu víl. Zastala v rujne domčeku pre personál, lebo sa tu ešte zreteľne rysovalo okno a kus zárubne dverí. Otočila sa, oprela sa chrbtom o stenu a tiež chodidlom pokrčenej nohy, ktoré zmizlo pod do poly členkov siahajúcej sukne. Tanya bola bosá, a to bola ďalšia vec, ktorá ma zarážala.

„Láska je mor, drahý Edward. Pozri, čo urobila mne, a ak to stále nevidíš, pozri, čo urobila tebe. Stala sa z teba troska, trasúca sa o vetchého, prostého a úbohého človeka. Niečomu tak prízemnému si dal nad sebou tak neobmedzenú moc. Myslím, že ten, na koho sa skutočne hneváš, si ty sám. Mohla som ťa tej ťarchy zbaviť, drahý Edward. Myslíš si, že život bez nej by nemal zmysel, no ja viem, že rovnako, ako dá tvojej existencií zmysel tá sprostá láska, tak tvoje vyschnuté žily vzpruží aj nenávisť, a ver, alebo nie, odkedy tak šialene nenávidím, som živšia než kedykoľvek predtým. Tak by som tebe a tvojej žene mala vlastne poďakovať. Sám si však o mne kedysi povedal, že som nevďačné monštrum. Tak odpusť, že jediné, po čom túžim, je vraziť tomu červovi ruku do hrude a vyrvať jej z nej ešte bijúce srdce. Budú jej posledné myšlienky patriť tebe, Edward? To nikdy nezistíš.“ Tanya sa nepríčetne zasiala a pretočila pri tom oči. Nepočul som jej myseľ, lebo splývala so slovami, ktoré jej plynuli z pier. Čo mala na svojom kamennom srdci, to jej mŕtve pery aj vyriekli.

„Nechcem ťa zabiť, Tanya, ale nedávaš mi inú možnosť. Kým ty lásku vnímaš ako mor, pre mňa je požehnaním. Netušil som, čo je láska a preto som si vzal Rosalie. Myslel som, že príde, no keď stretla Emmetta, pochopil som, že láska je niečo nadpozemské. Sledoval som, ako boli tí dvaja schopní a ochotní vzdať sa všetkého na svete, len aby boli spolu. Takému citu nemohol stáť v ceste nik. Spoznal som tú moc, aj keď nie na sebe. Potom som stretol teba. Bola si tak nádherná, tak čistá a úprimná. Obdivoval som tvoju priamosť. Nič si predo mnou neskrývala, a keď som videl, akou bezuzdnosťou ma miluješ, myslel som, že si s tvojim citom vystačíme obaja. Nechcel som ti ublížiť a ver, že som nepredpokladal, že ma láska zasiahne tak nepripraveného a z tak zvláštneho zdroja. Proste milujem Isabellu. Akokoľvek to nechápeš, je to tak!“ skríkol som na ňu, lebo jej myseľ zas zakalilo temno.

„Miluješ ju? Je to choré, úbohé a zvrátené. Niekto ako ja ti chcel dať všetko a ty!“ zrevala a roztiahla náruč, aby mi ukázala, čo všetko mi ponúkala. V tom geste bolo zúfalstvo, ktoré neprináležalo upírovi, ale zranenej žene. Bolo mi svojim spôsobom ľúto, že sa niekto ako ona takto ponižuje.

„Tanya, odíď a necháme ťa. Proste choď!“ zavelil som nekompromisne a patrične zavrčal. Tanya zodvihla panovačne bradu a na sekundu jej cez tvár prebehol úškrn.

„Ja nepôjdem, Edward. Prečo by som mala niekam chodiť a prečo by si ma mal zabíjať? Azda som tej tvojej umierajúcej bábike skrivila vlas na hlave? Mohla som, ale neurobila som to. Nemáš dôvod zabíjať ma.“ Hrdelne sa zasmiala.

„Dostala si ju do blázinca svojimi zvrátenými hrami a nikdy nepouži slovo umierať v súvislosti s mojou manželkou!“ zasyčal som. Mykla ledabolo ramenom a kývla rukou, akoby o nič nešlo.

„Každučkým dňom je predsa bližšie k smrti. Umiera každou sekundou. Nechápeš, že ja sa nemusím obťažovať? Čas to zariadi za mňa. Stačí trpezlivosť a tej mám dosť.“ Na jej tvári sa rozlial spokojný úsmev. Bodlo ma pri srdci, keď poukázala na Bellinu smrteľnosť.  „Aj keď...“ Zamyslene zodvihla pohľad a zas sa zaškerila. „Mohla by som sa stať Damoklovým mečom visiacim nad tvojou hlavou. Nebudeš vedieť či zaútočím, alebo nie. Budeš sa triasť strachom, že ti umrie a vždy, keď na mňa čo i len na sekundu pozabudneš, pripomeniem sa. Budem v tvojej hlave, v tvojich obavách každučkú sekundu a ver, že budem blízko. Netvrdím, že jej ublížim, veď ju budete strážiť, ako oko v hlave, ale netvrdím, že ju nechám na pokoji.“ Zas sa zasmiala. Pokrútil som hlavou.

„Tanya, nebudem mať výčitky, keď ťa zabijem!“ povedal som tvrdo a možno som čakal, že ju to zaskočí, či zabolí, no jej tvár sa pretiahla do mačacieho úškľabku.

„Či ma zabiješ, alebo nie, ona aj tak umrie.“ Oprela sa zas chrbtom o stenu, zjavne spokojná sama so sebou. Mal som neskutočnú potrebu zmiesť jej ten úsmev z tváre. Chcel som jej ublížiť, lebo každé slovo o Bellinej smrti ma zrážalo na kolená, ako baranidlo.

„Bude so mnou na veky, keď sa stane upírom,“ zaškrípal som zubami. Vedel som, že toto túto ženu zasiahne. Tanya stratila na chvíľu svoju na pohľad dokonalú rovnováhu. Hneď však urobila krok ku mne a pozrela sa mi do tváre.

„Ty jej to neurobíš. Toto by si nezvládol. Si predsa závislý na jej ľudskosti,“ šepla a mňa ovial jej sladký dych. Chcel som jej bodnúť díku do srdca, ako ona mne, no neverila mi, žeby som toho bol schopný.

„Urobím, ak ju tým ochránim,“ povedal som zlostne. Tanya zvážnela a krok ustúpila. Teraz už pochybovala. V tvári mala zdesenie, ktoré vystriedalo niečo desivé pre mňa. Ústa sa jej stiahli do grimasy. Zavzlykala a aj keď sa jej z očí nevalili slzy, plakala.

„Som lepšia ako ona. Ak by aj bola upírom, aj tak by som bola lepšia, ako ona. Myslela som, že ti ide o to bijúce srdce, no toto je...“ Oči jej stmavli hnevom. Pritisla pery k sebe a aj keď jej hruď vibrovala, nedovolila tomu trhanému zvuku uniknúť z útrob svojho tela. Celá sa otriasala v návaloch plaču, sklamania a zhrozenia. Začal som si v duchu nadávať. Takto to nemalo byť. Toto som nemal povedať.

„Tanya...“ snažil som sa o zmierlivý tón. „Musíš nás nechať na pokoji. Ak je ti jedno, čo bude s tebou, mysli na svoje sestry. Čo s nimi bude, ak ťa stratia.“ 

„Teba moje sestry netrápia. Tak ju teda premeň! Odsúď ju na to trápenie. Chceš ju mať na večnosť? Uvedomuješ si predsa, ako sa city ľudí líšia od našich. Bolo by pre mňa dokonalým zadosťučinením, ak by sa v novom živote prebudila bez lásky k tebe. Premeň ju čím skôr!“ Hrdelne sa zasmiala.

„Tany, chcem tvoje slovo, že dáš mne a mojej žene pokoj,“ šepol som. Dlho som sa jej zadíval do očí. Premýšľala o Irine a Kate, o sebe a v duchu sa opíjala predstavou toho, aký by som bol zlomený, ak by ma Bella odmietla.

„Nechám ťa na pokoji a aj tvoju upíriu ženu,“ preniesla sucho. Tak veľmi sa upla na predstavu toho, ako sa mi Bella po premene otočí chrbtom, že bola ochotná ustúpiť. Prekvapene som urobil krok vzad. O premene sme síce s Isabellou hovorili, ale rozhodnutie nepadlo. Vedel som, žeby som to nezvládol a teraz... Nejako som sa sám, možno s malou nevedomou pomocou Tanye vmanévroval do rozhodnutia, ktoré malo moju manželku pripraviť o život a dať jej večnosť. Tanya mi do hlavy zasiala semienko obavy. Ak ju premeníme, bude ma milovať pravou upírou láskou? Ak by si lásku nepreniesla do upírej existencie, umrel by som.

Keďže som v podstate dosiahol to, na čo som sem prišiel, mohli sme sa vrátiť. Kate s Irinou boli spokojné, no Tanya sedela mlčky pri ohni a nechala sa úplne ovládnuť svojim vnútorným svetom a predstavami.

Pri návrate som Emmettovi a Jasperovi opísal, ako prebiehal môj rozhovor s Tanyou. Kým Emm chápavo prikyvoval, Jasper tak spokojný nebol.

„Uvedomuješ si predsa, že tu to riziko hrozí,“ povedal trocha rozladene.

„Neblázni! Isabella ho miluje a bude ho ako upírka milovať ešte viac. Takáto láska...“

„Ľudská láska, Emmett. Na to nezabúdaj, že Bella je človek,“ napomenul ho Jasper.

„Kto by Edwarda nemiloval,“ zapriadol Emm a ja som namosúrene zavrčal.

„Chcem byť s Bellou večne. Milujem ju a verím, že ma bude milovať aj ako upírka. Povedal som Tanyi, že to urobím a ona mi sľúbila, že nechá na pokoji mňa a moju upíriu ženu. Takto to bude najlepšie pre všetkých.“ Dôrazne som prikývol.

„Takže si sa rozhodol?“ opýtal sa ma Jasper a ja som prikývol. „Bude to pre nás všetkých oveľa ľahšie a v konečnom dôsledku aj pre ňu.“ Jasper mi dodával odvahu a posmeľoval ma celú cestu domov. Umieral som túžbou po svojej žene. Vedel som, že ju poteší, ak jej oznámim, že som sa rozhodol ju premeniť. Ja som z toho radosť nemal, no ona bude spokojná.

Domov sme dorazili niečo po pol noci. Moja sladká manželka spala a tak som prešiel hlavným vchodom a narazil priamo na svoju matku, ktorá jej spolu s Carlislom a Alice robili spoločnosť.

„Ako to šlo?“ opýtala sa a objala ma. Vyzerala nervózne a strážila si myšlienky. To bolo znakom, že niečo nie je v poriadku.

„Rozhodol som sa, že ju premením a to čo najskôr,“ povedal som polohlasom. V tej chvíli pomalým krokom vošiel Carlisle. Bol bez výrazu. Pôsobil priam, akoby ho niečo vydesilo. „Čo sa deje?“ opýtal som sa podráždene. Carlisle pozrel na Esme, ktorá pohľadom rýchlo uhla a potom s povzdychom spustil ramená.

„Obavám sa, že ju nebudeš môcť premeniť,“ zašepkal. 


« Předchozí díl Následující díl »


Sdílet Sdílet

Diskuse pro článek Tretia manželka - 39. kapitola:

 1 2 3 4   Další »
34. Jani
25.02.2024 [1:40]

Ahoj veľmi by som chcela vedieť kedy plánuješ dokončiť kapitolu ďakujem skvelé píšeš Emoticon

33. hulk
12.08.2018 [15:54]

prosim ta dopis ju a nenechajvaj ju v tom najlepsiom Emoticon prosim vsak sama vidis ze viacej ludi ma o nu zaujem Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon

32. starý/nový_fanda
23.10.2017 [13:50]

Toho jsem se obavala,ze doctu 39.kapitolu a nebudu moct cist dal.

Konecne,kdyz se ukazalo,ze vse pojede podle planu,tak se plany musi cele prekopat,protoze nastane neco,co jeste nevime(ale tusime :D)
Mas to moc krasne napsane,doufam,ze budes pokracovat v tvoreni novych svetu a novych pribehu

31. Katka
12.05.2017 [13:23]

Ahoj je to skvelá poviedka už sa teším na pokračovanie kedy bude ???? Emoticon Emoticon

30. Hulk
28.01.2017 [19:49]

Prosím ťa kedy bude ďalší diel???Nemôžem sa ho už dočkať.Milujem tvoje poviedky a TM mám zo všetkého najradšej Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon

29. Rene
01.05.2016 [11:44]

Prosím další diel ... Je to super séria Emoticon

28. AndieAn
02.09.2015 [14:11]

Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon

27. betuška
27.02.2015 [23:51]

ahojky, toto je krásna poviedka, počítaš , že ju dokončíš?
potešilo by a myslím,že nebudem sama Emoticon Emoticon

26. kalpa
06.02.2015 [19:42]

už se těším a těším a těším na další díl Emoticon

25. verča
17.01.2015 [16:43]

Kdy bude dalsi dil? Emoticon

 1 2 3 4   Další »

Přidat komentář:

Nick:

Text:

[.ei.]smile41[./ei.] [.ei.]smile34[./ei.] [.ei.]smile33[./ei.] [.ei.]smile06[./ei.] [.ei.]smile01[./ei.] [.ei.]smile08[./ei.] [.ei.]smile19[./ei.] [.ei.]smile10[./ei.] [.ei.]smile17[./ei.] [.ei.]smile22[./ei.] [.ei.]smile25[./ei.] [.ei.]smile09[./ei.] [.ei.]smile07[./ei.] [.ei.]smile32[./ei.] [.ei.]smile35[./ei.] [.ei.]smile40[./ei.] [.ei.]smile24[./ei.] [.ei.]smile23[./ei.] [.ei.]smile16[./ei.] [.ei.]smile11[./ei.] [.ei.]smile18[./ei.] [.ei.]smile29[./ei.] [.ei.]smile20[./ei.] [.ei.]smile27[./ei.] [.ei.]smile12[./ei.] [.ei.]smile15[./ei.] [.ei.]smile04[./ei.] [.ei.]smile03[./ei.] [.ei.]smile36[./ei.] [.ei.]smile31[./ei.] [.ei.]smile38[./ei.] [.ei.]smile14[./ei.] [.ei.]smile13[./ei.] [.ei.]smile26[./ei.] [.ei.]smile21[./ei.] [.ei.]smile28[./ei.] [.ei.]smile39[./ei.] [.ei.]smile42[./ei.] [.ei.]smile30[./ei.] [.ei.]smile37[./ei.] [.ei.]smile02[./ei.] [.ei.]smile05[./ei.]


Uživatel:
Heslo:
Registrace


OurStories.cz


Psycholožka, terapeutka, lektorka Zuzana Tomášková Prosperio.cz



...další zajímavé stránky Toto může být i váš web.
Máte zájem? Jste Přispěvateli a chcete se stát Ověřenými přispěvateli? Jste Ověřenými přispěvateli a chcete se stát
Profi přispěvateli?
Přidejte se k Pomoci začínajícím autorům.
Hledají se pomocníčci I vy se můžete stát administrátory.
Nábor administrátorů

Kdo je tu z členů? Klikni!